tepealtsafak.jpg
tepealtisyan.jpg
Akhenaton'la Ezber Bozmak
Yazar Korkut Keskiner   
 

Görüntülenme : 3028    


“Eşhedü en la ilahe illallah ve eşhedü enne Hz. Muhammeden abdühu ve resulühu” dediğimde İslam dininin ilk şartını yerine getirmiş oluyorum. Kelime-i Şehadet söylenmeden, hiç kimsenin İslam dinine girmiş sayılmadığını, ondan diğer vecibelerin beklenemeyeceğini hepimiz biliyoruz.

Anlamını da hepimiz biliyoruz. Ama tekrarlamakta fayda var. “Şehadet ederim ki, Allahtan başka ilah yoktur, ve Hz. Muhammed de onun kulu ve elçisidir.”

Şimdi M.S. 600’lerde ortaya çıkan ya da çıktığını zannettiğimiz bu sözün, biraz farklı da olsa, ortaya çıkmasından tam 2000 sene önceki halini görelim. “Aton’dan başka Tanrı yoktur, Akhenaton onun elçisidir ve ışığını bize ulaştırır.”

Bu çalışmada tek tanrılı dinlerin kökenleri konusunda ezberimizi bozmaya çalışacağız. Sunacağım bireysel sentez, daha önce söylenmiş sözlerin ve yazılmış satırların bende bıraktığı izlerden oluşan bir önerme. Eksikleri ya da yanlışları da olabilir. Ama ben bu tezle ikna olmuş durumdayım. Kitabımda da yer alacak, ve her hakkı mahfuzJ. Ama alternatif bir bakış açısı olduğunu umuyorum. Ve hangi dinden olurlarsa olsunlar, ya da bu alternatif bakış açısını öğrenene kadar dinlerden uzak durmuş olsunlar ya da olmasınlar, okuduktan sonra buna inansınlar ya da inanmasınlar, derki okurlarında zaten mevcut olduğuna emin olduğum önyargısız bir bakış açısıyla okumanızı umuyorum.

ImageAkhenaton tahta çıktığındaki adı 4. Amenhotep(Amenofis)’ti. Diğer firavunlarla karşılaştırdığımız zaman, hakkında çok az şey biliyoruz. Çünkü Akhenaton’un adı ardılları tarafından tarihten silindi. Hatta, bu eski Mısır’da en kötü ceza olarak bilinse de, mezarından bile silindi. Bu yazıda zaten bu cezalandırmanın nedenleri üzerinde duracağım. Akhenaton’la ilgili resmi tarih bilgisi isteyen okurlar için birçok kaynak önerebilirim. Ama resmi tarih anlatmayacağım, tam tersine resmi tarihe ters sorgulamalar yapacağım.

Resmi tarihe göre Akhenaton, 18. hanedanın son firavunlarından biri olarak, M.Ö. 1353–1336 yılları arasında, 17 yıl hüküm sürdü. Babası 3. Amenhotep’in son dönemlerinde bir süre kral naipliği yaptı ve babasının ölümünün ardından tahta çıktı. Annesi Tiya soylu bir ailenin kızı olmayan, halktan gelen ilk kraliçedir. Tiya bazı kaynaklara göre 3. Amenhotep’in veziri olan, yaşamı sırasında Mısır’ı etkin bir şekilde yönettiği için çok onurlandıran ve Mısır tarihinde ilk kez Kral Vadisi’ne gömülen sıradan ölümlü olan Yuya’nın kız kardeşi, bazılarına göre de kızıdır. Halktan gelmesine rağmen döneminde firavuna denk bir güç olarak ülke yönetiminde yer almıştır.

4. Amenhotep adıyla tahta çıkan genç firavun, iktidarının ilk yıllarında “Amon mutludur” anlamına gelen adını, “Aton’un ruhu ya da Aton’un hizmetkârı” anlamına gelen Akhenaton olarak değiştirdi. Ve bilinen tarihte ilk kez, tek tanrıya inanan bir din kurdu. Bu dinin kurallarını birazdan inceleyeceğiz. Çok tanrılı Mısır’da bu büyük devrimi gerçekleştirebilmek için, o zamanki başkent olan Teb’den 300 kilometre uzakta, bugünkü adıyla Tel el Amarna’da Akhetaton(Aton’un ufku) adlı yeni bir başkent kurdu. Bu şehirde ilk kez tek tanrı için bir mabet inşa etti.

İktidarda kaldığı süre içinde, kurduğu bu yeni dinin yayılmasına ağırlık verdi. Tıpkı babası gibi o da diplomasi ağırlıklı ve barışçı bir dış politika izledi. Kiya ve Nefertiti isimli iki eşi oldu. Kiya’dan, kesin olmamakla birlikte, 2 oğlu, Nefertiti’den 6 kızı dünyaya geldi.

Nedeni bilinmeyen ama oldukça şüpheli ölümünden sonra, olanlar da kesin bilinmemektedir.

Ancak kendisinden sonra tahta çıkanların tahtta kalış süreleri ve kimlikleri konusu daha da karışıktır.

ImageHemen ardından tahta çıkan Semenkare’nin babası, yaşı, hatta cinsiyeti bile belirsizdir. Bazılarına göre Akhenaton’un kardeşi, bazılarına göre eşi Kiya’dan oğludur. Bazıları ise onun bir kadın olduğunu iddia ederler. Akhenaton’un kızı Meritaton’la evlenmiş, ve çok kısa süren iktidarından sonra –ki bu konu da kesin değildir- Meritaton tahta geçmiş, arkasından vezir Ay kendisini firavun ilan etmiş, son olarak yine akrabalıkları konusunda çok az şey bildiğimiz, ancak bozulmamış mezarı sayesinde Mısır hakkında çok şey öğrendiğimiz meşhur Tutankamon tahta geçmiştir. Tahta geçiş ismi Tutankaton’dur, ancak daha sonra Amon rahipleri tarafından adının değişmesine ikna edilmiştir.

Sonra iktidara gelen, ordunun başındaki general Horemheb’tir. Horemheb ve ardılları, Akhenaton ve Horemheb’e kadarki bütün firavunları tarihten silmiş ve kraliyet kayıtlarına göre, 3. Amenofis’ten sonra iktidara Horemheb gelmiş gibi düzenlemeler yapmışlardır.




Okur Yorumları  
 

 

Göster 8 8 Yorum

1. 17-07-2008 03:51

neden tek tanrı
sayın üstad 
yazınızın tamamını bilgi belgesizligi ve bana fazla gelen eski döneme ait tanımlardan dolayı okuyamadım. 
 
tek tanrılı son dine olan karşıtlığımızı bu dinin en son olmadıgı hatta ilk tek tanrılı dinin bile farklı oldugunu anlatmakla çözebilecegimize inanmıyorum. 
 
tanrı kavramı kişi için bence yeterli bir kavram -ki müslümanlıkta "tanrı" kavramının karşıtı yoktur.- bir gökte, bir yer altında ve bir de yerde (insan vucudunda) var olan 3 tanrı bana daha anlamlı geliyor. 
 
güdülmeye çalışılan son sistem ve kavramın karşısına onun alternatifi ile çıkmak bana dogru gelmiyor. 
 
sizin tercih ettiğiniz resmi tarih gerçek degildir kavramına sonuna kadar katılıyorum ancak bunun örneklerini kendi tarihimizden verirsek bizlere daha dogru, anlaşılabilir ve kabul edilebilir bir yaklaşım sunmuş olursunuz. 
 
bu konudaki makale ve yazılarınızı sabırsızlıkla bekliyorum. 
 
saygılarımla 
 
m. orhan ulusman
m. orhan ulusman

2. 10-06-2008 19:58

güzel ama kavramlar yanlış
sanki bir ateist ağzğndan yazılmış gibi bir yandanda tarafsız ama güzel çalışma.akhenaton bir pygamber olabilir. zaten her kavme bir peygamber gönderilmiştir.zaten gönderen tek bir allah değil mi o zaman olabilir.cenabı allah insanı başı boş bırakmamışki 124 bin bir rivayete göre peygamber göndermiş tabiki hepsi aynı mesajı verecek. korku kavramına gelince cenabı allahın bir çok ismi var her isminin gerekleri tabiki olacak.rahim ismi yanımda kahhar ismi tabiki olacak sonuçta malikel mülk.cennet yanında tabiki cehennem olacak ceza ve mükafat için.rablığın gerekliliği bu değil mi.
yorumcu

3. 19-05-2008 21:13

Gercekleri kosullanmis Beyinler sabit ka
Hocamin yazilarina katiliyorum. Ben de Ra-Sheeba Master ve Kamuda hala Memurum. Evrensel Islam ile Muslumanlik Dini kesinlikle ayri kavramlardir. Senin yazilarina inanmayan dostlara onerim, Yasar Nuri Ozturk, Husen Portakal, Tanil Ergun,Turgut Ceyran, Ergun Candan gibi yazarlarin kitaplarini okumalaridir.
NEJDET KIRAL

4. 19-05-2008 21:09

...
Korkut Hocam sen gibi ben de Ra-Sheeba Master ve Kamuda hala Memurum. Evrensel Islam ile Muslumanlik Dini kesinlikle ayri kavramlardir. Senin yazilarina inanmayan dostlara onerim, Yasar Nuri Ozturk, Husen Portakal, Tanil Ergun,Turgut Ceyran, Ergun Candan gibi yazarlarin kitaplarini okumalaridr.
NEJDET KIRAL

5. 04-05-2008 23:18

tebrikler..
Diğer yorumlarda da belirtildiği gibi, kaynakça belirtilmiş olsaydı daha sağlam temelleriyle birlikte son derece kabul edilebilir,değerli bir açıklama olarak kabul görülebilirdi yazınız. Yeni bina inşa etmek için eski binanın yıkılması gereklidir diye düşünen insanlar için oldukça aydınlatıcı, yol gösterici ve yönlendirici, en azından soru işaretleri oluşuran bir yazı olarak okudum.Anlatmak istediğiniz konunun farkında olan insanların sayısının çoğalmasını ve toplumun genel kanılarından hep birlikte kurtulabilmemizi umuyor ve diliyorum.
Erdal Arabacı

6. 29-04-2008 13:32

Kaynakça belirtilseydi
Her ne kadar kişisel yorumunuz olduğunu başta söylemiş olsanız da, tarihi bilgiler kısımlarında kaynakça belirtmiş olsaydınız hangi bölümlerin yorum hangilerinin kaynaklardan geldiği daha net ortaya çıkardı. Aşağıdaki "Allah akıl fikir versin" yorumunu yapan arkadaşımız da neyi sorguladığını veya sorgulayabileceğini daha net görebilir ve belki yargılamak yerine milyonda bir de olsa doğruluk payı olabilir mi bu yeni tarih kolajında diye düşünebilirdi.
Mujde Ozdemir

7. 25-04-2008 10:23

...
Korkut eline sağlık oldukça güzel bir çalışma olmuş..Kısa bir katkıda bulunmak istiyorum..Yanlış bilmiyorsam eğer Akhenaton Amon rahipleri tarafından düzenlenen suikastle öldürüldü.. Tutankamon'da kaza sonucu birçok kemiği kırıldığından tam bilinmemekle birlikte açık yaralara bağlı enfeksiyondan öldü..
Meşahir Kutengin

8. 25-04-2008 10:17

Hepsi bir zan ve şüpheden ibaret
Sevgili arkadaşım,yakın tarihteki bilgilerin bile doğruluğundan şüphe edilirken, binlerce yıl öncesine dayanan ve elimize çok az belge ulaşan bir dönemle ilgili bu şekilde çarpk yorumlar yapmak çok tehlikeli. Yok yere insanların kafasını karıştırıyorsunuz. Dayanaklarınız neler? BU dayanakların güvenilirliği nedir? "Hz. Muhammed bütün ibadetlerini neden olduğu bilinmeyen ama Musevi inancına saygısının bir işareti olduğu reddedilemeyecek bir şekilde Kudüse dönerek yaparken" diyorsunuz.. Hz Muhammetin Hz. Musa'ya saygı duymaması mümkün mü? İkisi de peygamber. Yani en doğal şeyleri bile çevirip kendi tezine alet etmeye çalışmanız çok yanlış ve tehlikeli. Allah akıl fikir versin. Sizin gibi yarım yamalak bilgilerle bu işlere bulaşanlardan da hepimizi korusun.
MUSTAFA

Göster 8 8 Yorum

Yorumunuzu ekleyin



mXcomment 1.0.8 © 2007-2009 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
yan3konuerk.jpg

yan3konucip.jpg

yan3kuresel.jpg

derKi arama

Google
Web derki.com

Son Yorumlar

Issız ADA'm
benzer gözlerle seyretmişiz filmi......
...

Arıyorum... Babam Yok!
İkinci kere okumama rağmen, ilk defa...
...

Birey Olmak
Yeni platform hayırlı olsun...
...

Arıyorum... Babam Yok!
Reha yazini, samimiyetini, duygularini...
...

Tanrı Nedir?
internet explorer'da sırasıyla görünüm,...
...

 
© derKi.com Tüm hakları saklıdır.